Σε τοποθετημένους στην αντικαθεστωτική πλευρά της πολιτικής, έκαμα το ερώτημα:
«Ποιο είναι το κακό με τον “Παιδαγωγικό Κώδικα Δημοκρατικού Ανθρωπισμού”»;
Δεν έλαβα απάντηση. Έψαξα και στο διαδίκτυο για συλλογή απαντήσεων. Τα επικριτικά σχόλια, εστίαζαν σε γεγονότα που δεν υπάρχουν στο κείμενο. Στην πράξη, δια της σιωπής και της «επίκρισης», κανείς δεν αμφισβητεί το περιεχόμενο του «Κώδικα».
Κατόπιν όλων αυτών, ο οποιοσδήποτε δικός μου κριτικός λόγος θα φαντάζει ως δευτερεύων, εξεζητημένος και ασήμαντος.
Αν για άλλους λόγους, είπα ότι «ούτε 99, ούτε 400, αλλά αιώνια θα είναι τα χρόνιας της νέας σκλαβιάς», τώρα, έχω έναν ακόμα λόγο: Οι «διαφορετικές» σκέψεις μας και κατ’ επέκταση οι πράξεις μας κυριαρχούνται από όσα παρήγαγε η Δύση, σαν πολιτισμό, αξίες και τρόπο καθιέρωσης ή επιβολής αυτών.
Και θα αναρωτηθεί κανείς: Μα, η προσκόλληση στον τρόπο της Δύσης είναι αφ’ εαυτής κακή;
Θα προσπαθήσω να δώσω υλικό προς σκέψη-συμβολή σε μία απόπειρα απάντησης.
Το πιο σημαντικό κεφάλαιο της επιτροπής είναι το "Κρίση και ψυχολογικές διαστάσεις" και αυτό προέβαλλε περισσότερο η ίδια η επιτροπή. Σ’ αυτό βρίσκεται το «Συμβόλαιο Τιμής» και ο «Κώδικας Δημοκρατικού Ανθρωπισμού». Αυτό θεωρεί και σαν πρώτη προτεραιότητα της παιδείας. Ξεκινά με μία διαπίστωση, που είναι διάσπαρτη σε όλο το κείμενο: Τα παιδιά είναι «κακά παιδιά» και αυτό εκφράζεται με τις διαπιστώσεις για την ύπαρξη γενικευμένου «ναρκισσιστικού καταναλωτισμού», «δυσανεξίας», «bulling», «επιθετικότητας». Όλο το κείμενο διανθίζεται με αναφορές σε μη ανθρωπιστικές και ανεκτικές συμπεριφορές προς τους ανθρώπους του μεταναστευτικού ρεύματος και, γενικά σε έλλειψη ανθρωπιστικής συνείδησης. Αυτά, σαν βασικά χαρακτηριστικά των παιδιών, είναι η βάση του «φαντασιακού της παιδείας», όπως οι ίδιοι το αποκαλούν(Ανάπτυξη μιας δημοκρατικής κουλτούρας με βάση την κοινή αγάπη για τη γνώση, τον αμοιβαίο σεβασμό και έλλογους κανόνες). Η βάση της παιδείας, που είναι γενικώς αποδεκτή, δηλαδή «η έμφυτη δημιουργική ικανότητα του παιδιού» απουσιάζει απ’ όλο το κείμενο. Η αποδοχή της έμφυτης δημιουργικότητας θα σήμαινε αποδοχή και της ικανότητας για αυτοδημιουργία και αυτοκυβέρνηση, κάτι που φοβούνται όπως διάολος το λιβάνι.
Όλο το πόρισμα της επιτροπής έχει τη ρίζα του στη φιλοσοφία, που γεννήθηκε στον καιρό της Φεουδαρχίας και υποτίθεται ότι οδήγησε στην «καλώς εννοούμενη» κεφαλαιοκρατία και τον ρεπουμπλικανικό κοινοβουλευτισμό –και όχι δημοκρατικό, όπως ψευδώς μεταφράζεται. Πρόκειται για τη θεωρία των «κοινωνικών συμβολαίων», τα οποία πρέπει να υπάρξουν για αντιμετωπιστεί η φυσική ή επίκτητη κακότητα των ανθρώπων. Τόμας Χομπς και Ζαν Ζακ Ρουσσώ, η σκοταδιστική και η διαφωτιστική αντίληψη για τη φύση του ανθρώπου και το ρόλο του κράτους, ανταμώνουν σε ένα πόρισμα. Από κει μας έρχονται το «Συμβόλαιο Τιμής» και ο «Κώδικας Δημοκρατικού Ανθρωπισμού», ως λύσεις Παιδείας.
Στην αντίπερα όχθη, το αντίθετο της άποψης των κοινωνικών συμβολαίων, ως προϋπόθεση ειρηνικής συνύπαρξης και αναζήτησης αληθείας, βρίσκεται το, από εμπειρία βγαλμένο, του Αριστοτέλη «το αληθεύειν εστί κοινωνείν» ή το παρόμοιο και ευκρινέστερο του Ηράκλειτου «Εάν μεν κοινωνήσωμεν αληθεύομεν, εάν δε ιδιωτεύσωμεν ψευδόμεθα». Η κοινωνία της ελληνικής πόλης δεν προϋποθέτει συμβόλαια, φιλοσοφικές θεωρίες και διακηρύξεις ανθρωπισμού για να υπάρξει. Δεν μετατρέπει το κοινωνικό σε νομικό και ιδεολογικό ζήτημα. «Δεν γέννησαν οι Έλληνες ιδεολογικά προτάγματα: αφηρημένα αξιώματα ερμηνείας της πραγματικότητας, προστακτικές οργάνωσης του βίου- δεν προέβαλλαν πεποιθήσεις, αρχές, ιδεατούς στόχους, κανόνες χρηστικούς»(Χρήστος Γιανναράς). Μας άφησαν το κοινωνείν, ως την έμπρακτη απόδειξη κάθε ιδέας και νοητικής σύλληψης. Μας άφησαν την αναζήτηση και ανάδειξη της αλήθειας μέσα στις ελεύθερες, ισότιμες και αγαπητικές σχέσεις των ανθρώπων.
Δεν χρειαζόμαστε Κράτος, αυταρχικό ή δήθεν δημοκρατικό. Χρειαζόμαστε Δημοκρατία, Εκκλησία, Δήμο, Κοινότητα, ως διαδικασία και προϋπόθεση επαναστατική. Εκεί βρίσκεται και η Παιδεία κι όχι στο λόγο της ολιγαρχικής κοινοβουλευτικής εξουσίας, που δεν διστάζει να γίνει αυταρχική, όταν απειλούνται από το πλήθος τα συμφέροντα των λίγων. Αυτά λείπουν κι αυτά είναι τα ζητούμενα, που πρέπει γίνουν, με πράξεις και αποδείξεις, τα επιδιωκόμενα.
Αυτό είναι το κακό και το λάθος, τόσο της Δύσης όσο και του πορίσματος.
Θέλουμε μία Παιδεία, που να παράγει ηγέτες –τόσους πολλούς ηγέτες, που να μη χρειάζονται ηγέτες. Για όσους τους ψάχνουν ακόμα, για μας που τους αναζητούμε ως αρχικό καταλύτη, τα χαρακτηριστικά του ηγέτη βρίσκονται στην ευαγγελική ρήση «ο ταπεινώνων εαυτόν υψωθήσεται».
Απαίδευτου του Έλληνος
ΥΓ: Ένα Συμβόλαιο Τιμής, υπαγορευμένο από το κράτος, μεταξύ ενός δεκάχρονου και του Κράτους, είναι εικόνα ανεκτίμητη.
( ο Γρηγόρης Αυξεντίου, εικονογραφημένος από τον Γιάννη Γίγα)