του Μιχάλη Χαραλαμπίδη (1)
Μια πολιτική μεγάλων μεταρρυθμίσεων όπως αυτή που ονόμασα επαναθεμελίωσης του κράτους και πολυκεντρικότητας απαιτεί μια παιδεία μεταρρυθμίσεων. Αυτή η παιδεία απουσιάζει. Η βουλιμία του υπερσυγκεντρωτισμού και του υπουργοκεντρισμού της δικομματικής νομενκλατούρας δεν αφήνει περιθώρια καλλιέργειας της. Έτσι αυτοί που κατέχουν τα υπουργεία επί δεκαετίες, κατέχοντας και δολοφονώντας την ίδια την Αθήνα και την Αττική, θεώρησαν τα Επτάνησα επτά βράχια που θα τα ενώσουν με τις ηπειρωτικές περιοχές. Όπως οι τουρκοϊσλαμιστές πασάδες θέλουν να ενσωματώσουν τα νησιά του Αιγαίου.
Είναι όμως τα Επτάνησα, η Ιόνια διάσταση, επτά βράχια; Η Ιόνια διάσταση είναι πολύ πλούσια σε αντίθεση με αυτούς που παριστάνουν τους κυβερνήτες και διασπούν την ενότητα, την ταυτότητα των ιστορικών ελληνικών περιφερειών, με τον προκρούστιο Καλλικράτη. Ειδικά η νέα αντμινιστρέϊσον νομίζει ότι οι ελληνικές περιφέρειες είναι ταυτόσημες με την North Carolina και την South Carolina. Γι αυτό ακρωτηρίασαν την Πελοπόννησο, την Ρούμελη, την Μακεδονία, το Αιγαίο – Ιωνία.
Η θεώρηση των Επτανήσων ως επτά βράχων εξοντώνει την ιστορία, την γεωγραφία, την μνήμη, την κληρονομιά της πολύ πλούσιας Ιόνιας διάστασης. Εξαφανίζει, καταστρέφει την Ιόνια Ακαδημία, την Ιόνια Τράπεζα, την ποίηση, τον Σολωμό, την Ναυσικά, την Πηνελόπη. Εξαφανίζει όμως και το Ρομπόλα, το Νούμπολο, το κακοτρύγι και το κρασί Θεοτόκυ. Με «υ» το ήττα. Τους τελευταίους μήνες όλες οι Ακαδημίες του ισπανόφωνου κόσμου σχεδιάζουν να επαναφέρουν το Υ γκρέκ, το ύψιλον. Άνοιξε μια συζήτηση για την επιστολή του Κολόμβου προς την τότε βασίλισσα της Ισπανίας Ysabella. Σ΄ αυτή την επιστολή το «Ι» γράφεται επίσης με ύψιλον.
Εξαφανίζει επίσης την προοπτική της επιστροφής του βουτύρου Κερκύρας ως τυπικό2 προϊόν και όχι αυτό που αγοράζω στην Αθήνα λόγων των ιστορικών, συναισθηματικών δεσμών μου με την Κέρκυρα. Πληροφορήθηκα ότι το βούτυρο Κερκύρας παρασκευάζονταν από το γάλα που έδιναν τα πρόβατα που έβοσκαν το επάνω μέρος του πρώτου χόρτου της Άνοιξης.
Η ακύρωση της Ιόνιας διάστασης διασπά, αδυνατίζει, εξαφανίζει την μουσική του Ιονίου, τις Μαντολινάτες. Πολύ περισσότερο δολοφονεί τον Δυτικό Ελληνισμό. Για σκεφτείτε τι σημαίνει Δυτικός Ελληνισμός. Το σκεφτήκατε ποτέ; Σας το δίδαξαν ποτέ;
Η Ιόνια διάσταση όμως δεν είναι μόνο τα Επτάνησα. Είναι και η άλλη ακτή του Ιονίου. Το Μεταπόντιον, ο Κρότωνας, η Συρακούσα, η Απουλία, η Καλαβρία. Είναι οι αυτόχθονες ποικιλίες των κρασιών με ιστορία χιλιετηρίδων, το Greco Bianco, το Malvasia από το Μονεμβασία,το Aglianico που θα πει ελληνικό3. Την προηγούμενη χρονιά είχαν την τιμητική τους στην Ιταλία. Εδώ έχει την τιμητική του το ουίσκι και το καμπερνέ. Ο επαρχιωτισμός δηλαδή. Εξαφανίζοντας την Ιόνια διάσταση γενοκτονείς επί αυτού του πλούτου που αποτελεί μέρος, θεμέλιο της Ευρώπης, της Ανθρωπότητας και της κληρονομιάς της. Τι θα έλεγε ο Πυθαγόρας γι αυτό;
Η Ιόνια Συνδιάσκεψη των Περιφερειών των δύο ακτών του Ιονίου Πελάγους μπορεί να επαναφέρει την κεντρικότητα του Ιονίου στον Μεσογειακό Ευρωπαϊκό χάρτη. Είναι γνωστή η πρόταση μου4. Δεν το έκαναν οι τοπικοί και οι κεντρικοί θεσμοί. Είναι γνωστοί οι περιορισμένοι ορίζοντες τους. Η κάστα δεν ξέρει να κυβερνά, μόνο να καταναλώνει. Μπορούν να το κάνουν τα Επιμελητήρια όπως το δικό σας, το πλέον ιστορικό Επιμελητήριο της χώρας. Η Ιόνια γεωγραφία είναι ο τόπος του παράγειν, του επιχειρείν, των συνεργιών, των δικτύων σας. Είναι οι συμβολισμοί, η ταυτότητα, η αγορά σας, είναι το brand σας. Ποιος θα εγκατέλειπε ή θα δολοφονούσε ένα τέτοιο brand; Οι δύο ακτές μπορούν να δώσουν και να πάρουν πάρα πολλά η μία από την άλλη.
Η Ιόνια Συνδιάσκεψη θα σχεδιάσει μια πολιτική μεταφορών, συγκοινωνιών, συνδέσεων ανάμεσα στις δύο πλευρές του Ιονίου. Επικοινωνούσαν επί χιλιετίες και δημιούργησαν ένα μεγάλο πολιτισμό.
Το Ιόνιο όμως αποτελεί χώρο διέλευσης μεγάλων διεθνών ευρωπαϊκών αξόνων. Η επέκταση ενός σύγχρονου οδικού και σιδηροδρομικού άξονα από το Bari και το Brindisi έως το Otrando θα περιόριζε σε ελάχιστες ώρες τον θαλασσόδρομο Otrando – Κέρκυρα – Ηγουμενίτσα και θα αναβάθμιζε πανευρωπαϊκά το ρόλο της Εγνατίας.
Αυτού του τύπου τις πολιτικές εφαρμόζουν στις γειτνιάζουσες περιφέρειες τους οι Γάλλοι με τους Γερμανούς, οι Γάλλοι με τους Άγγλους, οι Ιταλοί με τους Σλοβένους. Γιατί να μην το κάνουν οι Έλληνες και οι Ιταλοί; Αυτός ο ορίζοντας έχει πολλούς υποστηρικτές και συνομιλητές στην δυτική πλευρά. Αυτό που απουσιάζει είναι το υποκείμενο, ο συνομιλητής, ο πρωταγωνιστής στην εδώ πλευρά. Μπορείτε να γίνετε εσείς οι πρωταγωνιστές.
1. Απόσπασμα της ομιλίας στο Επιμελητήριο Κερκύρας 13.12.10
2. «Για την τυπικότητα των προϊόντων» στη 5η έκδοση του «Αγροφιλία», Μιχάλης Χαραλαμπίδης, Εκδόσεις Στράβων
3. Στο «Ελληνική Ποιότητα και Ανάπτυξη», Μιχάλης Χαραλαμπίδης, Εκδόσεις Στράβων
4. ο.π.
πηγή ΠΟΛΙΣ_ΑΓΟΡΑ