Στον εισαγγελέα διαβιβάστηκε η έκθεση των Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης για πεπραγμένα του ΕΟΤ την διετία 2008 - 2009. Διαπιστώνει σωρεία παραβάσεων και κακοδιαχείριση κονδυλίων για την τουριστική προβολή.
ΕΘΝΟΣ 16:35 9/1/11
Στον Εισαγγελέα παραδόθηκε η έκθεση που διενήργησε το Σώμα Επιθεωρητών -Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης με εντολή του υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλου Γερουλάνου και αντικείμενο την εξέταση της νομιμότητας των διαδικασιών ανάθεσης έργων και προμηθειών για την προβολή του ελληνικού τουρισμού κατά τα έτη 2008-2009.
Η έκθεση διαβιβάσθηκε στον Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών, στον Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις δικές τους ενέργειες και στον Πρόεδρο του ΕΟΤ για την άσκηση πειθαρχικής δίωξης κατά δέκα τεσσάρων (14) στελεχών και υπαλλήλων του Οργανισμού.
Από τον έλεγχο διαπιστώθηκαν, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:
§ Τα κονδύλια για δημόσιες σχέσεις αυξήθηκαν τη διετία 2008 - 2009 σε σχέση με την προηγούμενη διετία κατά 32%. Παρά την αύξηση των πιστώσεων, οι αναληφθείσες υποχρεώσεις του ΕΟΤ για δημόσιες σχέσεις, υπερέβησαν τις εγκεκριμένες, συσσωρεύοντας οφειλές για το τρέχον οικονομικό έτος, ύψους τουλάχιστον 7 εκατομμυρίων ευρώ.
§ Κατά την ελεγχόμενη διετία, ο Οργανισμός προέβη σε ενέργειες δημοσίων σχέσεων και ανέλαβε υποχρεώσεις χωρίς προηγουμένως να έχει καταρτισθεί ένα ενιαίο και αναλυτικό πρόγραμμα για το εσωτερικό και το εξωτερικό, με το οποίο να προσδιορίζονται συγκεκριμένοι στόχοι και τα πρόσφορα μέσα επίτευξής τους. Αντίθετα, οι ενέργειές του στον τομέα αυτό υπήρξαν αποσπασματικές, τόσο ως προς το σχεδιασμό όσο και ως προς την υλοποίησή τους.
«Πέρα από το βαθμό αποτελεσματικότητας των ενεργειών του Οργανισμού στον τομέα των δημοσίων σχέσεων» αναφέρεται στην Εκθεση, «η υλοποίηση της εν λόγω πολιτικής υπήρξε προβληματική αφού, όπως προέκυψε κατά τον διενεργηθέντα έλεγχο, ο Οργανισμός προέβη, μεταξύ άλλων, σε»:
§ Απευθείας αναθέσεις προμηθειών αγαθών και υπηρεσιών, χωρίς να συντρέχουν λόγοι που να δικαιολογούν την κατ’ εξαίρεση προσφυγή στη διαδικασία αυτή.
§ Απευθείας αναθέσεις και διενέργεια πρόχειρων διαγωνισμών, με κατάτμηση τής προς προμήθεια ποσότητας και αξίας των αυτών ή ομοειδών υλικών, αντί διενέργειας ανοικτών διαγωνισμών.
§ Παράκαμψη του ΔΣ του ΕΟΤ, αφού με την πρακτική της κατάτμησης των προμηθειών, οι σχετικές αναθέσεις πραγματοποιούνταν μόνο με απόφαση του Γενικού Γραμματέα του ΕΟΤ, ενώ σύμφωνα με τις καταστατικές διατάξεις του Οργανισμού, αρμόδιο για τη λήψη απόφασης για δαπάνες ύψους άνω των 50.000€, είναι το ΔΣ.
§ Διενέργεια των πρόχειρων διαγωνισμών χωρίς να προηγείται σχετική έγγραφη απόφαση του αρμοδίου οργάνου, με την οποία να καθορίζεται το προς προμήθεια είδος, το ύψος της προϋπολογιζόμενης δαπάνης και η ημερομηνία του διαγωνισμού, με αποτέλεσμα να μην προκύπτει με ποιο τρόπο προσδιορίζονταν το αντικείμενο της προμήθειας και οι απαιτούμενες προδιαγραφές και διενεργούντο οι διαγωνισμοί από τις εκάστοτε Επιτροπές.
§ Προμήθειες οι οποίες προηγούνταν των διαγωνισμών (!)
Οσον αφορά τους προμηθευτές και τις συμβάσεις, κατά την ελεγχόμενη περίοδο, εντοπίστηκε ότι:
§ (οι προμηθευτές) περιορίστηκαν μεταξύ ενός περιορισμένου σχετικά αριθμού προσφερόντων (τρεις σε όλους τους πρόχειρους διαγωνισμούς),
§ οι υποβληθείσες προσφορές στην πλειονότητά τους δεν φέρουν υπογραφή του προσφέροντος,
§ δεν προκύπτει ο χρόνος και τρόπος υποβολής τους στην Υπηρεσία (μη πρωτοκόλλησή τους και υποβολή ανοικτών προσφορών ενίοτε και σε διαφορετικές ημερομηνίες),
§ σε ορισμένες περιπτώσεις, οι προσφορές έχουν συνταχθεί με τον ίδιο τύπο και μάλιστα σε διαγωνισμούς, στους οποίους μειοδότης αναδείχθηκε η ίδια εταιρεία παρά την υψηλότερη προσφερθείσα τιμή σε σχέση με τις ήδη επιτευχθείσες σε προηγούμενες διαδικασίες προμηθειών του Οργανισμού για αντίστοιχα προϊόντα
§ το ενδεχόμενο να μη διασφαλίστηκαν στις προμήθειες αυτές συνθήκες ουσιαστικού ανταγωνισμού δεν μπορεί να αποκλεισθεί.
Δώρα προς άγνωστους αποδέκτες
Στην έκθεση του Σώματος Επιθεωρητών - Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης αναφέρεται ακόμη ότι γινόταν «διάθεση των φιλοφρονητικών δώρων χωρίς σε όλες τις περιπτώσεις να προκύπτει η ταυτότητα των αποδεκτών», ενώ ο Οργανισμός «προέβη σε επιχορηγήσεις-οικονομικές ενισχύσεις φορέων για την υλοποίηση δράσεων τους, κατόπιν αιτημάτων των ενδιαφερομένων, χωρίς όμως πάντα να προκύπτει ότι οι δράσεις αυτές σχετίζονταν με τον τουρισμό, η συμβολή των οικονομικών αυτών ενισχύσεων στην ανάπτυξη του τουρισμού δεν αξιολογείτο ούτε πριν τη λήψη της σχετικής απόφασης ούτε εκ των υστέρων».
Επιπλέον, στην έκθεση επισημαίνεται ότι:
«Στο σύνολό τους, οι οικονομικές ενισχύσεις που εγκρίθηκαν κατά την ελεγχόμενη διετία και επιβάρυναν με ένα ιδιαίτερα σημαντικό ποσό τον Οργανισμό, αποφασίσθηκαν με διαδικασίες που δεν μπορούν να εγγυηθούν τη διαφάνεια. Άλλωστε, ούτε στο σκεπτικό των αποφάσεων αναφέρονται τα κριτήρια με τα οποία επελέγησαν για επιδότηση οι συγκεκριμένοι φορείς έναντι άλλων και καθορίσθηκε το ποσό της επιχορήγησης, ώστε να προκύπτει η μη υπέρβαση του προσήκοντος μέτρου και η ανταποδοτικότητα της δαπάνης».
Δαπάνες για φιλοξενία... αγνώστων
Οπως σημειώνει η έκθεση «διαπιστώθηκε ακόμη ή έκδοση αποφάσεων έγκρισης δαπανών φιλοξενίας σε χρόνο που οι φιλοξενίες είχαν ήδη πραγματοποιηθεί, χωρίς σε ορισμένες περιπτώσεις να αναφέρεται ο αριθμός, η ταυτότητα και η ιδιότητα των φιλοξενουμένων προσώπων ή χωρίς τα στοιχεία αυτά να προκύπτουν από έγκυρο αποδεικτικό παραστατικό, χωρίς αναφορά στο ανταποδοτικό εκ της φιλοξενίας όφελος καθώς και περιπτώσεις που οι παρασχεθείσες στα πλαίσια της φιλοξενίας υπηρεσίες, υπερέβαιναν το επιβαλλόμενο μέτρο».
Ταξίδια χωρίς δικαιολογητικά
Καταπέλτης είναι η έκθεση και για το βαθμό διαφάνειας πολλών μετακινήσεων μη υπαλληλικού προσωπικού του ΕΟΤ. Ειδικότερα, διαπιστώθηκαν «εγκρίσεις και μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις εκ των υστέρων μετακίνησης μεγάλου αριθμού προσώπων με μη υπαλληλική ιδιότητα με δαπάνη του ΕΟΤ κατά το έτος 2008, χωρίς ειδική αιτιολόγηση και συγκεκριμένα χωρίς αναφορά σε όλες τις περιπτώσεις της ιδιότητας του μετακινουμένου, της αναγκαιότητας μετακίνησης του με δαπάνη του ΕΟΤ τόσο αναφορικά με τον ίδιο όσο και ως προς το σύνολο των μετακινουμένων για το συγκεκριμένο σκοπό.
Οι ενδείξεις της διαπιστούμενης κακοδιαχείρισης δεν έχουν τελειωμό καθώς η έκθεση ανίχνευσε επίσης τα εξής:
§ Προώθηση δικαιολογητικών για πληρωμή δαπανών μετακίνησης προσώπων με μη υπαλληλική ιδιότητα, χωρίς έλεγχο εάν η θέση στην οποία πραγματοποιήθηκε η μετακίνηση και η κατηγορία ξενοδοχείου στο οποίο διέμεινε ο δικαιούχος, ήταν σύμφωνες με τα προβλεπόμενα στις κείμενες διατάξεις.
§ Προώθηση δικαιολογητικών για πληρωμή δαπανών μετακίνησης προσώπων με μη υπαλληλική ιδιότητα χωρίς αποδεικτικά πραγματοποίησης της μετακίνησης, ήτοι κάρτες επιβίβασης σε μέσα μεταφοράς ή για πληρωμή δαπανών διαμονής σε ξενοδοχεία ενώ από τα λοιπά παραστατικά προέκυπτε η μη διαμονή των δικαιούχων κατά τις αναφερόμενες στο σχετικό τιμολόγιο ημερομηνίες.
§ Έγκριση μετακίνησης σε βάρος του ΕΟΤ, προσώπου συνδεομένου με εργασιακή σχέση με το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης.
§ Έγκριση μίσθωσης αυτοκινήτων στο εσωτερικό και εξωτερικό χωρίς να προκύπτει η συνδρομή των προβλεπόμενων από το νόμο προϋποθέσεων
Τέλος, κατά τον έλεγχο εντοπίσθηκαν στελεχώσεις γραφείων, χωρίς να προβλέπονται από τη νομοθεσία, «εικονικές» αποσπάσεις υπαλλήλων σε γραφεία του Οργανισμού στο εξωτερικό, ή άλλες, υπαλλήλων συγκεκριμένης κατηγορίας, για τις οποίες δεν υπάρχει κάλυψη του νόμου, αποσπάσεις υπαλλήλων, χωρίς προηγούμενη προκήρυξη ή πρόσκληση ενδιαφέροντος, ενίοτε δε με κριτήριο την κάλυψη προσωπικών αναγκών των υπαλλήλων και όχι υπηρεσιακών κ.α.
(H ενημέρωση έρχεται σε μας από την Ένωση Ξενοδόχων)
Στη foto, ο ελληνικός τουρισμός στις δόξες του, από το erythrolefko alani.