Share |

Τζήμερος - Δούρου: Μαλώνουν σε ξένο αχυρώνα

Το θέμα το έθεσε ο κ. Θάνος Τζήμερος.  Κι εμείς το χρησιμοποιούμε για αφορμή.

Κατά τον κ. Τζήμερο, η κ. Δούρου θέλησε να προσθέσει στον πολιτικό όρκο τη φράση "...σεβόμενος την αρχή ότι όλες οι εξουσίες πηγάζουν από το λαό και ασκούνται από το λαό".

Η φράση υπάρχει στο twitter της κ. Δούρου, με την παρατήρηση "από την ορκομωσία της νέας Περιφερειακής Αρχής".  Δεν γνωρίζουμε και δεν ήμασταν εκεί για να  ξέρουμε αν ο κάθε περιφερειάρχης μπορεί να αλλάζει τους όρκους, κατά τις ορέξεις του.

  • (Εκ των υστέρων είδαμε το βίντεο της ορκομωσίας και μοιάζει ο καθένας να μπορεί να ορκίζεται, όπως θέλει).

Και σχολίασε ο κ. Τζήμερος: "Ποτέ δεν μου άρεσε η λέξη "λαός". Τη θεωρώ ρατσιστική, αφ' υψηλού... Προτιμώ την έννοια του "πολίτη", που εξατομικεύει την ευθύνη... Προφανώς οι εξουσίες πηγάζουν από τον λαό. Από ποιον θα πήγαζαν; Αλλά δεν ασκούνται από τον λαό. Ασκούνται από τους εκλεγμένους αντιπροσώπους του. Διότι ο "λαός" από τον οποίον πηγάζουν είναι το σύνολο των ψηφοφόρων, αλλά ο "λαός" ο οποίος ασκεί εξουσία ήταν μέχρι τώρα οργανωμένα συμφέροντα τραμπούκων". 

-----

Κατ' αρχάς, ο "καβγάς" γύρω από το "θρησκευτικός ή πολιτικός όρκος" είναι άνευ νοήματος. Κανείς δεν έχει παραπονεθεί που οι γιατροί δίνουν όρκο στον Ιπποκράτη. Και κανέναν δεν δεσμεύει ο όρκος, αν δεν τόχει.

Το Σύνταγμα γράφει: "Όλες οι εξουσίες πηγάζουν από το Λαό, υπάρχουν υπέρ αυτού και του Έθνους και ασκούνται όπως ορίζει το Σύνταγμα".

Στην πράξη και εκ του Συντάγματος, ο λαός δεν ασκεί εξουσία, οπότε η διατύπωση της κ. Δούρου είναι ατυχής. 

Αν είχαμε για Σύνταγμα, το Σύνταγμα του Ρήγα Φεραίου, θα ξέραμε ότι την ασκεί:

  • Άρθρο 2: Ο ελληνικός λαός, τουτέστιν ο εις τούτο το Βασίλειο κατοικών,  χωρίς εξαίρεσιν θρησκείας και γλώσσης, διαμοιράζεται εις πρώτας συναθροίσεις εις τας τοπαρχίας δια να βάλη εις πράξιν την Αυτοκρατορικήν εξουσίαν του' ήγουν συναθροίζεται εις κάθε επαρχίαν δια να δώση την γνώμην του επάνω εις κανέναν πρόβλημα. 

Και σε σωρεία άρθρων του Συντάγματος του, ο Ρήγας Φεραίος αναφέρεται στην "Αυτοκρατορία" του Λαού. Όπως, για παράδειγμα, στο άρθρο 20:

  • "συναχθέντες εις πρώτην συνάθροισιν...ψηφούσιν υπέρ της υποθέσεως τάδε... ή κατά της υποθέσεως τάδε..."

Επίσης, εκείνο το "πηγάζουν από το Λαό", έχει γίνει έννοια αόριστη, απροσδιόριστη και, τελικά, μεταφυσική. Υπάρχουν κάτι εξουσίες που δεν πηγάζουν από το λαό. Ο κάθε φορά Κυρίαρχος είναι αυτός που αποφασίζει, θα μας έλεγε ο Καρλ Σμιτ. Και ο λαός δεν αποφασίζει κι ας έχουν κάποιοι για καραμέλα τη "Λαϊκή Κυριαρχία". Οπότε η "πηγή" είτε δεν βγάζει νερό είτε το νερό καταπίνει η γη και χάνεται.

Ο κ. Τζήμερος, βεβαίως, σιχαίνεται τη λέξη "Λαός". Την χαρακτηρίζει "ρατσιστική, αφ' υψηλού"! Από πόσο ψηλά την κοιτά ή μας κοιτάζει; Ακατανόητο, αλλά κατανοούμε το πρόβλημα του και του συμπαραστεκόμαστε.

Στη θέση της προτείνει τη λέξη "πολίτης". Μόνο που θα έπρεπε να ξέρει ότι η λέξη "πολίτης" είναι μέρος του όλου, που λέγεται "πόλις". Και η "πόλις" δεν ήταν τα ντουβάρια, αλλά οι άνθρωποι της, δηλ. ο λαός. Αυτός που αποφάσιζε, τότε, δεν ήταν ο λαός, δηλ. οι πολίτες, αλλά όσοι από το λαό ήθελαν και προσέρχονταν στην αγορά, για να συγκροτήσουν τον Δήμο, την Εκκλησία του Δήμου.

Από την Αρχαία Ελλάδα, ως τον Ρήγα Φεραίο και ως την άφιξη των Βαυαρών του ΌΘωνα, ο λαός συγκροτημένος στα κοινά  του, σε Δήμους, ασκούσε Αυτοδιοίκηση, δηλ. ήταν Αυτοκυβερνώμενος.

Συμπέρασμα: ο κ. Τζήμερος δεν γνωρίζει τι θα πει λαός και τι πολίτης. Και η κ. Δούρου δεν γνωρίζει ότι, σε κάθε περίπτωση, ο λαός δεν ασκεί, σήμερα, εξουσία. Δεν τον αφήνουν.

 

Το πρόβλημα μας, λοιπόν, είναι θέμα Παιδείας. Είναι θέμα γνώσης της ελληνικής γλώσσας και ιστορίας. Υπάρχει άγνοια για τον τρόπο, τις σημασίες και τα νοήματα των Ελλήνων.

Πώς να μην είναι έτσι, αφού τα έχουμε αντικαταστήσει με εισαγόμενες σημασίες και ιδεολογίες;

 

ΥΓ: Ο πολίτης που δεν συμμετείχε στα κοινά ήταν ιδιώτης. Η ιδιωτεία ήταν βαριάς μορφής πνευματική ανεπάρκεια. Η σημασία της λέξης παραμένει σε άλλες γλώσσες: idiot= βλάκας, ηλίθιος, άτομο με νοητική υστέρηση. Έχουμε φτάσει στο σημείο να μας διδάσκουν ελληνική ιστορία οι ξένοι: In Athenian democracy, idiots were born and citizens were made through education. (Στην Αθηναϊκή Δημοκρατία, ιδιώτες γεννιόνταν και πολίτες γίνονταν, μέσω της εκπαίδευσης). Αυτό είναι λίγο ανάποδο από το "Έλληνας δεν γίνεσαι. Γεννιέσαι". Αλλά αυτά παθαίνει κανείς, άμα εκπαιδεύεται, από γερμανογεννημένες ιδεολογίες.  

Χαριτολογώντας, λέμε ότι ο κ. Τζήμερος είναι υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων, δηλ. των ηλιθιοποιήσεων.

Βασικά, όλοι οι πολίτες έχουμε μετατραπεί σε ιδιώτες, αφού δεν μας επιτρέπεται να αποφασίζουμε. Γεννηθήκαμε ιδιώτες και νομοθετούν και μας εκπαιδεύουν, για να παραμείνουμε ιδιώτες.

 

Λεξικό (για μια σιχαμερή λέξη): 

Λέξη της αρχαίας ελληνικής: λαός ή λεώς (στην Αττική διάλεκτο) ή ληός (στην Ιωνική διάλεκτο). 

Στην Ιλιάδα λαός είναι κυρίως το πλήθος του στρατού, οι πολεμιστές, και στην Οδύσσεια, οι άνθρωποι, οι υπήκοοι, οι πολίτες. Μετά τον Πίνδαρο κυρίως η λέξη δηλώνει το πλήθος, άθροισμα ανθρώπων που αποτελούν ενότητα με βάση κοινά χαρακτηριστικά ή συνεκτικά στοιχεία.

Η ετυμολογία της λέξης σκοτεινή. Ο Πίνδαρος στον 9ο Ολυμπιόνικο συσχετίζει παρετυμολογικά τη λέξη με το λᾶας (= λίθος, πέτρα), στην αναφορά του στο Δευκαλίωνα, το μυθικό γιο του Προμηθέα, και στον «λίθινον γόνον», την καινούργια ανθρώπινη φυλή την οποία, κατά το μύθο, δημιούργησε με την Πύρρα, τη γυναίκα του, μετά τον κατακλυσμό που προκάλεσε ο Δίας, πετώντας πίσω τους πέτρες από την κορυφή του Παρνασσού, οι οποίες έγιναν άνθρωποι.

Από τη λέξη λαός ετυμολογείται και ο λειτουργός, επομένως η πρώτη σημασία της λέξης είναι «αυτός που εκτελεί δημόσια καθήκοντα», ο «δημόσιος υπηρέτης».

Σχόλιο αναγνώστη:

Και ακυρωτικά δημοψηφίσματα ο Ρήγας......
Άρθρ. 60. Αν δεν τον στέργη [τον προβαλλόμενο νόμο] το δέκατον των πρώτων συναθροίσεων εκάστης επαρχίας τότε το νομοδοτικόν σώμα συναθροίζει τας πρώτας συνελεύσεις (άρθρ. 11, 12, 15) και ερωτάται όλος ο λαός δια να δώση την γνώμην του.

Ψιλά γράμματα όλα αυτά, και για την Δούρου και για τον Τζήμερο.