Αντί για τη "συγκλονιστική" συνέχεια του έργου, που παίχτηκε στο θέατρο του δήμου
-ή στο "δημαρχείο - θέατρο" αν το προτιμάτε- , κάνουμε διάλειμμα, με "επίκαιρα", όπως
συνηθιζόταν στα παλιά σινεμά.
Την ώρα που ο Μεταξάς, παρέα με το Ζαπάντη, κάθονταν στο "εδώλιο του κατηγορουμένου", από τους κομπάρσους της ιλαροτραγωδίας, που λέγεται "επιχειρηματικομαφιόζικη πολιτική σκηνή της Κεφαλλονιάς", αυτός βρήκε τη στιγμή να μιλήσει για τις συγκλονιστικές ανακαλύψεις των ανασκαφών στα Τζαννάτα του Πόρου.
Για τους αναγνώστες μας από την άλλη Ελλάδα, να γράψουμε πως ο Μάκης Μεταξάς, απόφοιτος μέσης τεχνικής σχολής, ήταν ο άνθρωπος, που, χάρις στη δική του επιμονή και σε δική του ιδέα και κυρίως χάρις στην αγάπη του για τον τόπο του, προκλήθηκαν οι ανασκαφές που οδηγούν από χρόνια σε αλλεπάλληλες ανακαλύψεις, ξεκινώντας από τον ανακτορικό θολωτό μυκηναϊκό τάφο.
φωτογραφία: porosnews.blogspot.com
Ποια είναι η συμβολή του θιασάρχη - δήμαρχου και των κομπάρσων του στην υπόθεση των ανασκαφών;
Το Φλεβάρη, με απόφαση της πλειοψηφίας, που διαθέτει η "Ισχυρή Κεφαλλονιά" (τρομάρα της) στο τοπικό συμβούλιο, έδιωξαν τους αρχαιολόγους από το χώρο που τους είχε παραχωρήσει ο Δήμος Ελειού - Πρόννων. Φόρτωσαν την οικοσκευή τους, ψυγείο, κουζίνα, πλυντήριο κλπ σε ένα φορτηγό και τα πέταξαν στη χωματερή! !
Η οικοσκευή είχε αγοραστεί με εισφορές κατοίκων της περιοχής.
Μετά τις αποκαλύψεις του Σάκη Βούτου στην ιστοσελίδα του, σήμερα, ο δήμαρχος πάει τρέχοντας, στον αρχαιολογικό χώρο, για να μη χαρακτηριστεί απών.
Μα, από το ξεκίνημα του, είναι απών, τόσο από δήμαρχος όσο και από τις ανασκαφές. Υπάρχει, μόνο για να εξυπηρετεί κάποιους λίγους, να υπερτιμά τα χρέη, να υπηρετεί και να υπακούει σε αυτό το παρασκήνιο, που θέλει να θέσει την Κεφαλλονιά κάτω από τον πλήρη οικονομικοπολιτικό του έλεγχο.
Με τίνος τα χρήματα γίνονται οι ανασκαφές; Δεν το ξέρει. Μήτε αυτός μήτε η δοσιλογική κυβέρνηση. Πόσα χρήματα ή άλλες διευκολύνσεις έχει προσφέρει ο δήμος στο έργο των ανασκαφών; Καμμία και τίποτα. Είχε πιο σοβαρά θέματα να ασχοληθεί, όπως αυτά που ζήσαμε στο ιστορικό υπερθέαμα του περασμένου Σαββάτου. Κάποιοι απλοί πολίτες της περιοχής, βάζουν ανώνυμα και αθόρυβα, δίχως προβολή και διαφήμιση, τη ψυχή τους και τον οβολό τους στην υπόθεση που λέγεται "μικρή πατρίδα μου".
Αυτό που αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη, ο ζήλος των αρχαιολόγων και η οικονομική συνεισφορά ιδιωτών είναι μια πολύ μεγάλη πόλη. Μια πόλη, που δεν πρόκειται να μπαζωθεί, όπως αυτή που υπήρχε στη Σάμη και η οποία μπαζώνεται ακόμα, αφού πρώτα οι αρχαιοκάπηλοι τη λεηλατήσουν. Πρόκειται για ένα πολιτικό κέντρο που το κύρος του απλωνόταν σε όλη την ανατολική Μεσόγειο. Έχουν βρεθεί κτερίσματα, τα οποία αποδεικνύουν στενή εμπορική σχέση της πόλης αυτής με τα μεγάλα κέντρα της εποχής, όπως η Αίγυπτος των Φαραώ. Το 1200-1400 π.Χ, κάποιοι έκαναν ταξίδια από την Κεφαλλονιά στην Αίγυπτο! (Και, παρενθετικά, στο αρχαιολογικό μουσείο του Αργοστολίου, θα βρούμε κτερίσματα, που αποδεικνύουν τη σχέση της μηκυναϊκής Κεφαλλονιάς, με τους λαούς, βόρεια της Βαλκανικής!)
Πρόκειται για έναν πολιτισμό και μια ιστορία, που ισοπεδώνουν σεισμοί και λεηλατούν οι εξουσίες και οι άνθρωποι. Αυτό είναι που τελειώνει στον Πόρο, χάρις στην αποφασιστικότητα, την επιμονή και τη συνεισφορά των κατοίκων της περιοχής. Η ιστορία παύει να μπαζώνεται και αποκαλύπτει το μεγαλείο ενός παλιού πολιτισμού. Και πιο πολύ από το χτες, χαιρόμαστε για το σήμερα, που φτιάχνουν οι άνθρωποι με τα χέρια τους. Ερήμην των εξουσιών. Πιο σπουδαίο από τα ευρήματα είναι οι σημερινοί άνθρωποι και οι πρωτοβουλίες τους.
(Στην Ιθάκη, δήμαρχος είναι ο Κασσιανός και στην Κεφαλλονιά, ο Παρίσης. Να τους χαιρόμαστε. Γνήσιοι απόγονοι των λογικών της ομηρικής εξουσίας: «Θάτανε ντροπή μου να μάθουν πως με τα λόγια σωφρονίζω, ενώ μπορώ τη βία να επιβάλω...» βάζει στο στόμα του Μενέλαου ο Σοφοκλής, στην τραγωδία "Αίας").
Επειδή οι ανασκαφές είναι βέβαιο πως θα εμπλακούν στις γνωστές τοπικιστικές αντιπαραθέσεις κι επειδή, πρόσφατα, αποκαλύφθηκε και στην Ιθάκη βασιλικό οικοδομικό συγκρότημα, ας χαρούμε για όλα. Το βασίλειο της Ιθάκης, η χώρα των "μεγάθυμων κεφαλλήνων" του Ομήρου, ο άναξ Οδυσσέας, είναι μέρος της κοινής ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς των νησιών του κεντρικού Ιονίου και της απέναντι γης της Αιτωλίας.
Ας πάψουμε να είμαστε περήφανοι για κάτι που άλλοι έκαμαν πριν από μας. Ας προσπαθήσουμε να είμαστε περήφανοι για αυτό που κάνουμε σήμερα.
Περισσότερα, όταν θα έρθει η ώρα να μιλήσει ο αρχαιολόγος, κ. Αντώνης Βασιλάκης, που διώχτηκε από τη σημερινή δημαρχία, από το χώρο που τον φιλοξενούσε η προηγούμενη.
Κι αν υπάρχει κάτι που δίδαξε ο Όμηρος, ο γεννήτορας της ελληνικής ταυτότητας ήταν ο πολιτισμός στην ώρα της έχθρας. Το έργο του είναι διάχυτο από το σεβασμό προς τον αντίπαλο, ακόμα κι όταν συνοδεύεται από το σύρσιμο του νεκρού, πίσω από το άρμα. Είναι ο γεννήτορας της ελληνικής τραγωδίας, της ανθρώπινης τραγικότητας, των παθών και του μεγαλείου.
Aς ετοιμαστούμε, όλοι, να πάμε εθελοντές στο έργο της ανασκαφής της ιστορίας και του πολιτισμού μας. Ας παράγουμε, ανασκάπτοντας, πολιτισμό και ήθος.
Και κλείνουμε, τονίζοντας πως οι ανασκαφές γίνονται ερήμην της πολιτείας και του Δήμου.
Για να είσαι δήμαρχος , πρέπει να έχεις κάτι που λείπει από το σημερινό θίασο. Και τους λείπουν πολλά και πάνω απ' όλα το ήθος και ο πολιτισμός της έχθρας προς τον "αντίπαλο".
Το τίποτα και το σοβαρό πάνε αντάμα στη ζωή. Εμείς αποφασίζουμε για το δρόμο.
(Εικόνα: Δον ΨΥΧΩΤΗΣ)