Τέτοιες άγιες μέρες, τέτοια λόγια.
Προσπαθώντας να αποφύγουμε τη μιζέρια της εποχής και θέλοντας να μπούμε στο εορταστικό κλίμα των ημερών, είπαμε να χαθούμε στα βάθη των σπηλαίων του αρχαίου Βασιλείου του Οδυσσέα, που αποτελούν μοναδικό παγκόσμιο φυσικό και πνευματικό φαινόμενο. Μιλάμε για Κεφαλονιά, Ιθάκη και λοιπές νήσους του αρχιπελάγους του κεντρικού Ιονίου. Ένα απίστευτο οικοσύστημα υπόγειων λιμνών, υπόγειων ποταμών, σπηλαιοβάραθρων, θαλασσοσπηλιών και σπηλαίων, μας προσκάλεσε να αναζητήσουμε τη σημειολογία και τη σημασία των σπηλαιών από την προϊστορία ως το σήμερα. Λατρεία, Πίστη, οργιαστικοί και ασκητικοί τρόποι ζωής, αλλά και έρωτας, έκσταση, συμβολισμοί, φιλοσοφία και ιδέες αναδύθηκαν από το λαμπερό σκοτάδι ενός υποχθόνιου κόσμου.
Από την προϊστορική κατοίκηση και την προϊστορική βραχογραφία στο σπήλαιο Φυτίδι και τα αρχαία ορυχεία πυριτόλιθου, βρεθήκαμε στον κόσμο των Νυμφών και του θεού Πάνα, για να περάσουμε στις χριστιανικές εκκλησίες μέσα στα σπήλαια, στις σπηλιές του Αγίου Γερασίμου, σε περιστατικά σύγχρονης χρήσης τους, ως τη διάνοιξη καταφυγίων, αποθηκών και ορυγμάτων κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
Σκεφτήκαμε να γράψουμε για τα σπήλαια, τούτες τις μέρες που τιμούμε τη Γέννηση του Ιησού σε μια φάτνη ζώων, στο σπήλαιο της Βηθλεέμ. Η υπόθεση ξέφυγε σε έκταση και από όσα βρήκαμε, αποσπούμε, σήμερα, μια μικρή στιγμή τους, που μας οδηγεί στον Όλυμπο.
Ο Βασίλειος Γεωργανάς (1879-1977) γεννήθηκε στη Λέσβο κι έζησε 22 χρόνια στη Σμύρνη ως τη Μικρασιατική καταστροφή και την υποχρεωτική ανταλλαγή πληθυσμών. Αυτός ο γνήσιος απόγονος του Οδυσσέα επέλεξε να γίνει γνωστός, ως ζωγράφος, χρησιμοποιώντας για επώνυμο το όνομα του νησιού από το οποίο καταγόταν. Είναι χαρακτηριστικό της πνευματικής ακμής της Σμύρνης ότι ο ζωγράφος πούλησε σχεδόν 3.000 πίνακες , όσο ζούσε στη Σμύρνη. "Η καρδιά μου έκαμε κάλους από την πολλή αγάπη που γεύτηκα", έλεγε για την περίοδο της ζωής του στη Σμύρνη.
Σε μας ήταν άγνωστος. Μια μέρα του 1993, λάβαμε ένα τηλεφώνημα από τον λαογράφο του Λιτόχωρου Απόστολο Τσακούμη.
"Σας βρήκα από ένα δημοσίευμα αθηναϊκής εφημερίδας για τα άγρια άλογα του Αίνου. Για να αγαπάτε τα άλογα θα αγαπάτε και τα βουνά και την τέχνη. Γράφω ένα βιβλίο για τον Βασίλειο Ιθακήσιο, τον ζωγράφο του Ολύμπου. Μεταξύ 1923-1925 έζησε στην Κεφαλονιά, όπου ζωγράφισε. Θέλω τη βοήθεια σας, για να βρώ τους πίνακες εκείνης της περιόδου".
Εκείνο τον καιρό, είχαμε γίνει "θέμα" στην τηλεόραση και τον τύπο, γιατί κάποιοι σκότωναν τα άλογα.
Ανταποκριθήκαμε στην πρόσκληση, με τη βοήθεια του τελευταίου ευπατρίδη της Κεφαλονιάς, του ζωγράφου και δικηγόρου Γιάννη Πεταλούδη. Με μεγάλη ευκολία, σαν έτοιμος από καιρό, ο Γιαννάκης o Πεταλούδης μας έδειξε τα σημεία και τα χέρια στα οποία βρίσκονταν πίνακες του Βασίλειου Ιθακήσιου. Επρόκειτο για ιδιωτικές συλλογές απογόνων των φίλων που είχε δημιουργήσει ο Ιθακήσιος στην Κεφαλονιά και την Ιθάκη. Κάποιοι λίγοι βρίσκονται ως σήμερα, στην Κοργιαλένειο Βιβλιοθήκη. (Η προσφώνηση, με το υποκοριστικό του μικρού ονόματος (Γιαννάκης), ήταν δείγμα σεβασμού στους αρχόντους)
Ο Βασίλης Ιθακήσιος αποφάσισε ότι ο αγαπημένος του τόπος είναι τα βουνά. Και ξεκίνησε αυτό το ταξίδι, τούτο τον μεγάλο έρωτα, που τελικά τον σκότωσε, από τον Αίνο της Κεφαλονιάς. Ο Ιθακήσιος, ερχόμενος στην Κεφαλονιά, έκαμε σπίτι του μια σπηλιά στο λόφο του Τηλέγραφου, πάνω από την πόλη του Αργοστολίου, και άλλη μία στον Αίνο. Όπου βρισκόταν, ζωγράφιζε ασταμάτητα. Ο ίδιος μιλούσε με τα καλύτερα λόγια για την παραμονή του στην Κεφαλονιά. Παντού συναντούσε ανθρώπους έτοιμους να τον φιλοξενήσουν και να τον περιποιηθούν, αλλά, ως ότου έφυγε, δεν απαρνήθηκε τις σπηλιές του. Αναφερόταν στη γνωριμία του με ανθρώπους ευχάριστους, εύθυμους και πνευματώδεις στη συζήτηση και μάλιστα για οποιοδήποτε θέμα και σε οποιαδήποτε γλώσσα.
Κάνοντας μια εκτίμηση της παραγωγικότητας του ζωγράφου, πρέπει να υπήρχαν περισσότεροι από 100 πίνακες με θέμα τα τοπία της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης.
Ο Απ. Τσακούμης περιγράφει με ονειρικό τρόπο, έναν κόσμο που σήμερα απειλείται με εξαφάνιση:
Στα πόδια του λόφου, από την άλλη πλευρά της πόλης ήταν το μοναχικό σπίτι της οικογένειας του γεωπόνου Γιώργου Πινιατώρου, με τον οποίο συνδέθηκε, λόγω γειτνίασης. Ο Γ. Πινιατώρος είναι ο άνθρωπος που φύτεψε τους πευκώνες γύρω και απέναντι από το Αργοστόλι στα χρόνια του μεσοπολέμου. Η περιοχή, την εποχή που ζωγραφίζει ο Ιθακήσιος δεν έχει τη σημερινή πευκόφυτη εικόνα. Από τον Γ. Πινιατώρο γνώρισε την οικογένεια Σ. Κατσίγερα(σήμερα, οικογένεια Κοντοδήμου) και τον Κ.Κοσμετάτο. Οι κληρονόμοι αυτών των οικογενειών είχαν στην κατοχή τους πίνακες του Ιθακήσιου. Μόνο ο Γιάννης Πεταλούδης θα μπορούσε να ξέρει ότι ένας πίνακας που απεικονίζει τοπίο της Ιθάκης βρισκόταν στα χέρια του εξ Ιθάκης οδοντογιατρού κ. Σπύρου Κολυβά. Είναι ο μοναδικός πίνακας που μπορέσαμε να βρούμε από την πατρώα γη του Ιθακήσιου. Απεικονίζει ένα ξωκλήσι, κοντά στο Βαθύ. Ο πατέρας του κ. Σ. Κολυβά, Νίκος, φιλοξενούσε τον Ιθακήσιο, όταν επισκεπτόταν την Ιθάκη.
Ο Ιθακήσιος, φεύγοντας από την Κεφαλονιά περιπλανιέται στην Πελοπόννησο και καταλήγει στην Αθήνα.
Ο Φώτος Γιοφύλλης γράφει:
Με το έργο ενός ακόμα χρόνου στην Κεφαλονιά, το 1926 εκθέτει στην αίθουσα του "Παρνασσού". Ήταν μία έκθεση που εντυπωσίασε και ρίζωσε τον Βασίλη Ιθακήσιο στις καρδιές των φιλότεχνων της Αθήνας.
Για την έκθεση, η εφημερίδα "Πρωινός Τηλέγραφος" γράφει (11/11/1926):
Τα τοπία της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης του δίνουν εισόδημα που του επιτρέπει να λείψει για πολύ καιρό στο εξωτερικό, ακολουθώντας ορειβατικές αποστολές. Στη Γενεύη γνώρισε έναν από τους πρώτους κατακτητές της κορυφής του Ολύμπου και μεγάλο φιλέλληνα φωτογράφο τον Frederic Boissonas, γνωστό στο ελληνικό κοινό και για τις προτάσεις του για τουριστική αξιοποίηση του ελληνικού χώρου, από το βιβλίο του Le tourisme en Grece. Με πρωτοβουλίες του Ιθακήσιου και των φίλων του, μετά την παρότρυνση του Boissonas, ιδρύεται ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού.
Ο Ιθακήσιος το 1929 οργώνει τους ιστορικούς τόπους της Ελλάδας και το 1930 πραγματοποιεί έκθεση, αφιερωμένη στα 100 χρόνια της ανεξαρτησίας της Ελλάδας. Ναυαρίνο, Κόρινθος, Δερβενάκια, Μύλοι, Τριπολιτσά, Μανιάκι, Καλάβρυτα, Αγία Λαύρα, Σούλι, Ζάλογγο, Μεσολόγγι, Αιτωλικό, Ψαρά, Χάνι της Γραβιάς, Δελφοί παρουσιάζονται και ξεσηκώνουν. Μαθητές σχολείων, ξένοι, πολιτικοί, άνθρωποι των τεχνών, φυσιολάτρες , καλλιτέχνες παρασύρονται στη μέθη και στον έρωτα για το ελληνικό τοπίο. Στη ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ αναφέρεται:
Και συνεχίζει ο Απόστολος Τσακούμης:
Από την Κεφαλονιά αναχωρεί τον Μάρτιο του 1931 για να πάει στον Όλυμπο.
Το 1932 πραγματοποιεί έκθεση με θέμα τα ελληνικά βουνά, με πίνακες από Όλυμπο, Παρνασσό, Γκιώνα, Αίνο Κεφαλονιάς και Άθω.
Ο Ιθακήσιος σε όλη του τη ζωή ταξίδευε στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Για είκοσι χρόνια ανέβαινε τα καλοκαίρια στον Όλυμπο, όπου είχε για ορμητήριο μια σπηλιά, η οποία σήμερα είναι γνωστή ως "σπηλιά του Ιθακήσιου". Τη σπηλιά, ο ίδιος είχε ονομάσει "Άσυλο των Μουσών". Την ανακάλυψε, όταν προσπαθώντας να ζωγραφίσει μία καταιγίδα ενώ αυτή βρισκόταν σε εξέλιξη, κατέφυγε σε αυτή για προστασία. Έτσι έγινε "ο Ζωγράφος του Ολύμπου". Πάνω από 500 πίνακες του ζωγράφου απεικονίζουν τον Όλυμπο.
Τα τελευταία χρόνια της ζωής του, τα πέρασε στο Γηροκομείο Αθηνών, όπου συνέχισε να ζωγραφίζει, γεμίζοντας τους τοίχους με πίνακες. Έτσι, σήμερα, το Γηροκομείο Αθηνών είναι μια Πινακοθήκη έργων του Β. Ιθακήσιου. Πολλούς από τους πίνακες της περιόδου αυτής χάριζε σε φίλους που τον επισκέπτονταν.
Η δράση του ήταν πολύπλευρη και είχε ενεργή παρουσία στην πρωτοεμφανιζόμενη τουριστική προβολή της χώρας, στην φυσιολατρεία και την ορειβασία. Στο "Άσυλο των Μουσών" υποδεχόταν φυσιολάτρες, ορειβάτες και μεγάλες προσωπικότητες, έλληνες και ξένους, που ανέβηκαν στον Όλυμπο για προσκύνημα και ορειβασία. Η κυβέρνηση του είχε προτείνει να χρηματοδοτήσει την υποδοχή και φιλοξενία που προσέφερε στη σπηλιά(!) κι αυτός απάντησε "θα το σκεφτώ". Ακόμα το σκέφτεται, στους ουρανούς των αγγέλων.
Σήμερα, που γιορτάζουμε την 25η Δεκεμβρίου, ως ημερομηνία γέννησης του Θεανθρώπου, αξίζει να πούμε ότι οι χριστιανικές γιορτές ενσωμάτωσαν την ηλιοτροπική τοποθέτηση των εορτών της αρχαίας θρησκείας, όπως και πολλά έθιμα της. Οι διαχρονικοί συμβολισμοί των σπηλαίων πέρασαν στον χριστιανισμό και η Γέννηση σε μια σπηλιά συμβολίζει την έξοδο στο φως. Η εορτή κοντά στην πιο μεγάλη νύχτα του έτους έχει τον αντίποδα της στην εορτή του Γενέθλιου του Ιωάννη του Πρόδρομου (Άη Γιάννης ο Λαμπαδάρης), στις 24 Ιουνίου, με την αντίστοιχη ενσωμάτωση των αρχαίων εθίμων στη θερινή γιορτή της πιο μεγάλης μέρας.
Ο Ιθακήσιος ακολούθησε την πορεία του προς τα σπήλαια , ως πράξη ασκητικής επιστροφής στη μητέρα φύση. Και πήρε τα βουνά, αναζητώντας το καθαρό φως, "το στρωμένο τραπέζι του Θεού". Όταν οι ιστορικοί της τέχνης μιλούν για τη μελέτη του Ιθακήσιου πάνω στο φως, εννοούν ότι ο Ιθακήσιος μελέτησε τους νόμους του ηλιακού φωτός, τα παιχνιδίσματα του φωτός στη διάρκεια της μέρας και τις αλλαγές του από τόπο σε τόπο. Κυρίως ήξερε ότι το φως είναι πιο κοντά στον άνθρωπο, πάνω στα ψηλά βουνά. Και αυτό το φως μετέφερε στους πίνακες του.
Η περίοδος του Γηροκομείου συνοδευόταν από εκδηλώσεις τιμής προς τον Ιθακήσιο, με κάθε αφορμή και κυρίως στα γενέθλια του. Φίλοι, άνθρωποι των τεχνών, φυσιολατρικοί και ορειβατικοί σύλλογοι, ο Δήμος του Λιτόχωρου, εκδήλωναν ποικιλοτρόπως τον σεβασμό και την ευγνωμοσύνη τους προς τον άνθρωπο.
Αναζητώντας το φως και την επιστροφή στον αγαπημένο του Όλυμπο, ο Ιθακήσιος στα 99 του χρόνια ζήτησε, από τη διοίκηση του Γηροκομείου, να δει ξανά τον Όλυμπο . Οι συνεχείς δηλώσεις του ότι θα αναχωρήσει για τον Όλυμπο προβλημάτισαν τη Διοίκηση Συνεννοήθηκε με το ΓΕΣ, ώστε να διατεθεί ελικόπτερο, το οποίο θα τον πήγαινε έστω και για λίγο κοντά στην αγαπημένη του σπηλιά. Ο σχεδιασμός της μεταφοράς του είχε ολοκληρωθεί, όταν επενέβη ο γιατρός του Γηροκομείου και απαγόρευσε τη μεταφορά. Η ψυχική κατάσταση του Ιθακήσιου χειροτέρεψε και η διοίκηση αποφάσισε να πραγματοποιήσει την αποστολή, νοικιάζοντας ένα ελικόπτερο. Όμως, δεν πρόλαβαν. Στις 23 Μαϊου 1977 , ο Ιθακήσιος ντύθηκε ορειβατικά και προσπάθησε να φύγει από το παράθυρο του ισόγειου δωματίου του. Δρασκελίζοντας το παράθυρο, έπεσε και τραυματίστηκε θανάσιμα. Μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο, όπου την επόμενη μέρα απεβίωσε.
Ο Ιθακήσιος σκοτώθηκε απο τη νοσταλγία της επιστροφής στην τελευταία αγαπημένη του "Ιθάκη", τον Όλυμπο.
Το 1989, ο φίλος του Αλέκος Λαλούμης εναπόθεσε τα οστά του Βασίλη Ιθακήσιου στην αγαπημένη του σπηλιά, με μία μαρμάρινη επιγραφή: "Εδώ έζησε 20 χρόνια ο Ζωγράφος Βασίλης Ιθακήσιος".
Ο Ιθακήσιος ήταν γνήσιος απόγονος του Οδυσσέα. Αυτό για όσους πιστεύουν ότι ο Οδυσσέας και η Ιθάκες δεν υπάρχουν. "Επέστρεφε", με την ορθογραφία του Καβάφη.
ΥΓ: Οι λυρικές περιγραφές του Απ. Τσακούμη για την Κεφαλονιά και τους ανθρώπους της έχουν γίνει μέσα από τα μάτια και τους πίνακες του Βασίλη Ιθακήσιου. Τον Αποστόλη συναντήσαμε μία φορά, πριν την έκδοση του βιβλίου, σε προσκύνημα μας στον Όλυμπο. Κάποιο καιρό, μετά την έκδοση του βιβλίου, επισκεφθήκαμε το Λιτόχωρο, κομίζοντας πρόσκληση στην Κεφαλονιά, από τους απογόνους των ανθρώπων που περιέγραψε. Ο Απόστολος Τσακούμης δεν ζούσε, χτυπημένος από την "επάρατο νόσο". Είδε την Κεφαλονιά με τα μάτια της ψυχής. Το παρόν αφιερώνεται στη μνήμη του.
Χ Ρ Ο Ν Ι Α Π Ο Λ Λ Α
(κάνουμε και δωρεάν ξεν-άγηση σε ότι αγαπάμε. Άγοντας ξένους, κάνεις φίλους)
Ερωτικά τραγούδια και χριστουγεννιάτικα κάλαντα, από "μονομαχία" και σμίξιμο κεφαλονίτικων χορωδιών